Mai mult ca oricand, traim intr o lume care este transformata si perturbata. Revolutia industriala este aici iar in timp ce oamenii de pe intreaga planeta adopta entuziasmati convergenta digitala si biologica, exista totusi incertitudine si teama. Afacerile sunt in ritmul schimbarii. Fara a fi surprinzator, liderii de afaceri sunt in cautarea unor noi reguli, noi cai de succes.
Vizionarea acestei tranzitii atat de aproape si de personala, din mijlocul furtunii tehnologice, cred ca trebuie sa ne faca sa privim mai adanc in noi insine si eventual in trecutul nostru. Ar trebui oare sa lasam in urma acele reguli pe care le consideram vechi?
Potrivit filozofiei vedice, afacerile sunt o parte integranta a societatii si ar trebui sa creeze prosperitate pentru oameni prin actiuni drepte. Oricum, abordarea este cea mai mare enigma cu care ne confruntam astazi: aparenta contradictiei intre a fi responsabil pentru poporul nostru si de a fi receptiv la transformarea care are loc in jurul nostru. Exista foarte multe carti vechi care trateaza managementul. Aceste carti au fost scrise ca ghiduri pentru rularea unui imperiu, pentru Imparatul Chandragupta, primul conducator al Imperiului Mauryan. O copie a tratatului, scris pe frunze de palmier, a fost descoperit si tradus in limba engleza cu un secol in urma. De atunci mai multi cercetatori au tras consluzii care acopera subiecte de guvernare, strategie militara, politica economica sau de conducere in special.
Unul dintre principiile de baza stabilite in contextul actual indica faptul ca, capacitatea de reactie, fara responsabilitate nu este efectiva iar responsabilitatea fara reactie nu este eficienta.
Deci, cum poti face cele mai bune lucruri in timp ce cultivi o intreprindere profitabila ? Cele trei lectii de conducere puternice care consolideaza pozitia de lider responsabil si receptiv sunt:
- Responsabilitatea fata de toate partile interesate
- Pastrarea angajatilor
- Dezvoltarea unei culturi care poate invata, dezvata sau reinvata.
Responsabilitatea fata de toate – O organizatie poate profita si sustine un avantaj pe termen lung, in cazul in care liderul sau isi desfasoara activitatea intr-un mod etic si responsabil social, cu responsabilitate fara de toate partile interesate.
Daca un lider a fost agil si receptiv sa se schimbe fara sa tinem cont de responsabilitatea pentru toate partile interesate, beneficiul afacerii ar fi de scurta durata. La randul sau, in cazul in care un lider ar fi constient de aceasta responsabilitate, ar putea duce la pierderea profiturilor si prin urmare, s-ar simti o lipsa de resurse necesare pentru a-si asuma responsabilitatea.
Fiind receptiv si responsabil pentru toate partile implicate, nu este usor, iar acest lucru ne aduce urmatoarea lectie:
Mentinerea angajatilor in primul rand: Dintre toate partile interesate, pastrarea angajatilor in primul rand este alegerea unui lider care trebuie sa fie receptiv si sa livreze rezultate responsabile tuturor partilor interesate. Satisfactia unui lider consta in bunastarea poporului sau si trebuie sa fie respectat ca un principiu fundamental in deciziile unui lider. In timp ce liderii de astazi se lupta cu modul corect inainte de adoptarea unor noi tehnologii, acest principiu ar putea oferi un ghid simplu, dar puternic.
Dezvoltarea unei culturi care poate invata, dezvata sau reinvata
Pentru a avea succes pe termen lung, cartile continua sa sublinieze ca un lider si echipele sale au nevoie in mod constient de timp pentru a invata continuu. Ei ar trebui sa invete lucruri noi si sa se familiarizeze cu cele deja invatate si sa asculte in mod repetat lucruri pe care nu le-au invatat. Intr-un ritm furios de schimbare, in ziua de astazi, liderii nu si-ar putea gasi un moment mai bun decat acum pentru a se gandi la acest principiu. Echipele au nevoia constanta de a invata si de a reinvata deoarece cunoasterea precum si credinta in mai bine, este ceea ce ne canalizeaza temerile noastre intr-o tarie inerenta si provocarile noastre in oportunitati.
Aplicabilitatea acestor invataminte antice in schimbarea de astazi, este tot mai recunoscuta, nu doar in afaceri ci pe intreg spectrul de conducere. Aceste invataturi raman relevante astazi, pentru ca ceea ce este neschimbat este natura noastra umana.
Etichete: leadership, lectii de conducere, management